FUTUR PROCHE van de Belgische topchoreograaf Jan Martens (co-artistiek leider GRIP) gaat binnenkort in het Festival d’ Avignon in première. Met vijftien dansers van het beroemde Opera Ballet Vlaanderen, twee kinderen en klavecinist Goska Isphording bouwt Martens aan een voorstelling over de nakende toekomst en schetst daarin alternatieven voor de toekomst. Omgekeerd zoekt Johan Inger in TEMPUS FUGIT met Johann Sebastian Bach op een moderne piano naar hoop en troost in tijden van rouw.
Na twee eerdere succesproducties vindt Martens opnieuw inspiratie in verrassend, hedendaags repertoire voor het eeuwenoude klavecimbel. Hiermee gewapend zoekt hij naar alternatieven voor alomtegenwoordige, duistere toekomstbeelden.
Na een première op de Cour d’honneur van het prestigieuze Festival d’Avignon volgt een internationale tournee. Hier presenteert Opera ballet Vlaanderen FUTUR PROCHE samen met TEMPUS FUGIT van Johan Inger. Deze Zweedse choreograaf blies onze dansers en toeschouwers eerder al van hun sokken met B.R.I.S.A. Nu keert hij terug met TEMPUS FUGIT: een indringende, gedanste verkenning van het rouwproces en de slijtende tijd op de hoopgevende klaviermuziek van Johann Sebastian Bach.
Deze voorstelling is te zien dankzij het Fonds Internationale Dans (FIND). Amare, Holland Dance Festival en Nederlands Dans Theater bundelen in dit fonds hun krachten met als doel spraakmakende internationale dansproducties in Amare te presenteren en Den Haag als de dansstad van Nederland te profileren.