Diederik was bijna acht jaar toen de eerste mensen landden op de maan. De korrelige beelden van astronauten in witte pakken maakten een onuitwisbare indruk. Net als de beelden en geluiden van Vietnam en Cambodja. En Toppop niet te vergeten. Zijn wereldbeeld werd in hoge mate bepaald door Asterix, Kuifje en de kennis uit de Kijk. En misschien is dat nog wel steeds zo.

De kracht en betekenis van herinnering, daarover gaat Diederiks vijfde solo. Hij vraagt zich af wat er, anno nu, over is van de verbazing, verwondering en bewondering van een ventje van bouwjaar ’61. Goed nieuws: meer dan genoeg om een avond mee te vullen. Na zijn voorouders jarenlang in het theater tot leven te hebben gewekt gaat Diederik nu eindelijk zijn eigen verleden te lijf. Het jongetje van toen kijkt naar de wereld van nu. En andersom. Een halve eeuw terug in de tijd is voor meesterverteller Van Vleuten maar een kleine stap. Wat die kleine stap voor de mensheid betekent weten we na afloop.

Uit de recensies
NRC **** over ‘Moedig Voorwaarts’
“Sublieme verteller (…) Van Vleuten toont zich opnieuw een geschiedenisdocent, cabaretier en meesterverteller ineen. (…) Met een magistraal verteld en strak gecomponeerd verhaal toont hij hoe hardnekkig spoken uit het verleden kunnen zijn.”

Theaterkrant (keuze van de criticus) over ‘Moedig Voorwaarts’
“De combinatie van souplesse en diepgang, historisch bewustzijn en persoonlijke levensherinneringen is Van Vleuten’s indringende theaterstijl. (…) Als geen ander weet hij familiegeschiedenis in te bedden in het grotere geheel van de wereldgeschiedenis. (…) Een theatersolo als deze moet gespeeld en gezien worden.”

Elsevier Weekblad ****
“’Wie door deze voorstelling niet wordt geraakt, is van steen.”

Diederik van Vleuten – Bouwjaar ’61 delen

Contacteer de beheerder

Waar ben je naar op zoek?

Feedback
Feedback
Pagina + Feedback?
Volgende
Geef je emailadres op als je terugkoppeling wenst.
Back
Versturen
Dank voor je feedback!