VASTGOED BV: Zeer geloofwaardig optreden van TG Troost

Geschreven door: Michel Hueber
Sinds: 21 mei 2014

Marcel Enkelaar over Vastgoed BV: Zeer geloofwaardig optreden TG Troost

Gezien 16 mei '14 in Theater Kleintje Kunst, Hilversum

Diverse bezoekers van het Hilversumse Theater Kleintje Kunst aan de Kolhornseweg vroegen zich na afloop van de voorstelling Vastgoed BV (naar Glengary Glen Ross) af wie er het meest vermoeid was: de cast die zojuist met veel passie de zwarte komedie met veel passie had gespeeld, of het publiek dat een storm van emotie over zich heen had gekregen. Unaniem waren de lovende woorden voor het vertoonde spel van de acteurs die snelle vastgoedjongens speelden, middenin de recessie. Scoren met contacten en contracten, targets halen, opdrachten binnenslepen zonder de menselijke factor te laten meetellen: graaierij, broodnijd: alles voor het resultaat.

Theatergroep Troost (óók voor optredens thuis en op kantoor) bracht een zeer realistische voorstelling, via een 'beeldverbinding’ vooraf gegaan door een fanatieke Erik de Vlieger, de zakenman die op een gegeven moment vennootschappen verzamelde als waren het postzegels.

Hij hield een opzwepende tirade voor de vastgoedboys, die een week de tijd kregen getekende contracten te overleggen. De topscorer krijgt een dikke Mercedes, nummer 2 een messenset, terwijl ‚brons’ goed is voor ‚Behoud van ontslag’. (Vastgoed vormt overigens tegenwoordig één van de pijlers onder De Vliegers netwerk.)

Jacques Levi (Richard Greve: een jonge Al Bundy uit Married with Children, zie links op foto 1) wordt aanvankelijk aan de dijk gezet omdat jij onderaan eindigt in de vastgoed-wedloop. Met het binnenhalen van een mega-opdracht herrijst Levi als een Phoenix en overvleugelt hij direct zijn mededingers. Door list en bedrog (inbraak op kantoor: computers weg, computerservers, contracten, lijsten met contacten) moet hij alsnog in het zand bijten. Een zeer sterk optreden van Greve.

Trouwens: stuk voor stuk komen de acteurs van Theatergroep Troost zeer geloofwaardig over: Thijs Sanderink, Lucas Smulders, Michel Hueber en Ronald Stroo (dubbelrol); laatstgenoemde met name als schlemiel, die door zijn vrouw op pad is gestuurd om een contract op te zeggen. De regie was van Camilla Siegertz, de techniek werd verzorgd door Peter Leydekkers. Spin in het Kleintje Kunst-web Eugène Mennen scoorde met het aantrekken van dit gezelschap weer een voltreffer!

Het Troost-gezelschap telt in totaal 12 acteurs en 8 actrices, die tijdens ongeveer 60 voorstellingen per jaar worden ondersteund door 10 mensen in de productionele sfeer. Troost heeft binnenkort ook een primeur: voor het eerst wordt de novelle Het leven uit een dag van A.F.Th. van der Heijden op het toneel gebracht: 28/5, 29/5 en 31/5 om 20.30 uur in de Amsterdamse Theaterzaal Perdu, Kloveniersburgwal 86. Op zondag 1/6 begint deze voorstelling 15.00 uur.

Andere stukken die door Theatergroep Troost worden gespeeld: Doek (Maria Goos), Brak (Frank Houtappels), Cloaca ((Maria Goos) en Wie is er bang voor Virginia Woolf? (Edward Albee). Moulin Rouge is de 50e Troost-productie. Het wordt gebracht als zomerse openluchtvoorstelling: 25 tot en met 28 juni, vanaf 21.00 uur aan de Amsterdamse Havenstraat, bij de tramremise van de Elektrische Museumtramlijn. Alle vertrouwen dat ook deze uitvoering (opnieuw) een groot succes wordt!