New York meets Delft

Geschreven door: Marie-Jet Eckebus
Sinds: 29 november 2014

In de serie “Theater Overdag” was op donderdag 27 november Frans Bloem te zien in zijn programma “Grenzeloos”. Hij werd op piano begeleid door Guus Westdorp.

Het is een elegante, oudere man die op het podium staat. Maar zijn uitstraling en zijn stem zijn jong, zijn energie is tomeloos. Frans Bloem is artiest in elke vezel van zijn lichaam. Een wereldreiziger, oorspronkelijk uit Kloosterbure en nu residerend in New York.  Een levensgenieter, ook, die de nodige levenservaring heeft opgedaan in de 52 landen die hij heeft bezocht. Aan de manier waarop hij zingt, hoor je dat deze man diepgang heeft. Iets wat ook aan de keuze van zijn repertoire is te merken. Het zijn beslist geen niemendalletjes.

Er komt repertoire voorbij van Charles Aznavour, Ramses Shaffy, Edith Piaf, Marlene Dietrich en The American Songbook. Maar ook een liedje dat speciaal voor hem geschreven is door Guus Westdorp. Wereldburger als hij is, deinst Bloem er niet voor terug om in het Nederlands, Engels, Frans, Duits en Spaans te zingen en zelfs in het Gronings, want daar liggen zijn roots.

Inmiddels woont Bloem al zo lang in New York dat hij de New Yorkse cabaret stijl uitstekend onder de knie heeft. Deze stijl legt de nadruk op intelligente liedteksten en een persoonlijke manier om het publiek te benaderen. Voor een mevrouw, die even tevoren heeft verteld dat zij al 48 jaar getrouwd is, zingt hij “Liefde van later”, aan een andere dame draagt hij “She” op en Piet van der Pas wordt toegezongen met een prachtige Engelse vertaling van “Comme ils disent”.

Er is weinig op zijn optreden aan te merken. Behalve misschien dat het jammer is dat hij niet wat meer vertelt over zijn intrigerende leven. Aan de andere kant: de liedjes zeggen al genoeg. Het is een wereld aan gevoelens en ervaringen die Bloem met ons deelt. Het geeft je, als publiek, het gevoel alsof je een goede vriend hebt ontmoet.

Het publiek van Theater Overdag verheugt zich al op een hernieuwde kennismaking met Bloem. Als het aan hem ligt, zal die er zeker komen volgend jaar. En wellicht komen er dan meer New Yorkse cabaretartiesten mee in zijn kielzog. Een paar namen zijn al genoemd.