LONGEN van Studio Dubbelagent vertaalt de hedendaagse aardse problematiek naar een liefdesrelatie.

Geschreven door: Jolande Kraaijeveld
Sinds: 24 januari 2014

LONGEN is een toneeltekst van Duncan Macmillan, een kleine 100 pagina's aan dialoog tussen een man en een vrouw over hun relatie, hun zelfbeeld en de reflexie erop van de wereldproblematiek, toegespitst op het moment in hun leven dat ze al dan niet kiezen voor een kind. In de  90 minuten durende voorstelling vallen de woorden uit de monden van de man, neergezet door Teun Kuilboer, en de vrouw, door Laura de Boer, als een “stream of thought”, een voortgaande , soms niet afgemaakte gedachte, een terugblik, een idee over de toekomst, hun toekomst, de toekomst van de wereld, de toekomst van hun kind. Soms zijn de woorden eerder  monoloog dan  dialoog, één lange gedachte, vooral bij de vrouw in het stuk. De man haakt daarop in, soms struikend, onzeker, op het tragikomische af. Het lege toneelbeeld, de spaarzame verlichting, het gebrek aan opsmuk, verwijzen naar de ethische, economische en morele crisis waarin onze samenleving zich bevindt. Deze vorm benadrukt de inhoud van LONGEN, hoelang ademt deze wereld nog door, hoelang houdt onze relatie nog stand. De tekst en regie (Teunkie van der Sluijs), maakt handig gebruik van tijdsprongen, zodat in deze 90 minuten een heel leven voorbijkomt, beginnend bij de kinderwens en eindigend in een razendsnelle climax in de laatste vijf minuten naar de dood. LONGEN is een voorstelling die stof tot nadenken geeft. Studio Dubbelagent heeft als doel  voorstellingen te maken met een uitgesproken onderwerpskeuze, LONGEN is daarin geslaagd. LONGEN is te zien t/m 26 februari. Voor de speellijst zie: www.studiodubbelagent.com foto Rik Engelgeer.