BENJA  charmeert

BENJA charmeert

Geschreven door: Jolande Kraaijeveld
Sinds: 07 oktober 2013

De Amsterdam Klezmer Band swingt als altijd met het nieuwe muziekprogramma BENJA, waarin de nummers zijn gecomponeerd vanuit de invalshoek van de roverhoofdman Benja Krik, bekend personage uit de boeken van Isaak Babel, in de  armoedige Russische havenstad Odessa, begin 20e eeuw. De verhaallijn opent op het bruiloftsfeest van Benja's zuster, logisch, want de Amsterdam Klezmer Band is een feestband, eentje van het kaliber met een grote F, waarbij stilzitten moeilijk is vol te houden. In een theater is dat lastig, want de stoelen staan vast, met weinig tussenruimte. Voor de pauze is het vooral luisteren naar die heerlijke nummers, de verhaallijn lijkt er niet zo toe te doen. Na de pauze krijgt het verhaal meer aandacht en gaan de armen en voeten los, vooral door het nummer Brand, met daarin de tekst: We maken feestmuziek en je moet je laten gaan. En als refrein: Met je rechtervoet voor en je armen in de lucht met je linkervoet voor en dan ga je weer terug De zangteksten worden afwisselend op z'n Mokums neergezet door oprichter van de band Job Chajes (altsax/zang) en op z'n Russisch door Alec Kopyt (percussie/zang), geboren in Odessa. De nummers zijn aanstekelijk, met lekkere solo's van sax, klarinet, trompet, trombone, accordeon en contrabas. Wie zingend en swingend naar huis wil zit goed bij Benja, jammer van die stoelen.

BENJA  gaat op tournee t/m 7 december 2013, voor de speellijst zie: www.amsterdamklezmerband.com foto Fred van Diem