Alleen op de wereld van Maas R’dam

Alleen op de wereld van Maas R’dam

Geschreven door: Minnekus de Groot
Sinds: 19 januari 2014

‘Het is een lang verhaal en we vertellen maar een klein deel,’ zegt Romana Vrede van Maas theater en dans uit Rotterdam aan het begin van de voorstelling. Het verhaal is verdrietig en ellende volgt op ellende. Gelukkig brengt Maas het wel heel erg mooi en energiek. En Remi is in deze voorstelling zelden alleen op de wereld. Hij wordt namelijk gespeeld door meerdere spelers en dat is even wennen. Maar snel is duidelijk hoe het werkt. We volgen Remi en Vitalis op hun bare reis door Frankrijk. Mooi is de scene als hij afscheid moet nemen van zijn stiefmoeder. Er zit redelijk veel vaart in de voorstelling. De live muziek die in de voorstelling zit, is lekker om naar te luisteren. De plot is goed te volgen ondanks dat de spelers steeds van rol wisselen. Prachtig is de scene in de sneeuw. De dramatische momenten zoals de dood van de honden en van Vitalis, worden gelukkig niet eindeloos uitgesponnen en zijn redelijk snel voorbij. Het verhaal gaat gewoon weer verder, want Remi moet zijn echte moeder vinden. Als hij door het toedoen van een oplichter in een gevangenis in Londen terecht komt, weet hij daar op een spectaculaire manier te ontsnappen. Je begrijpt als publiek niet dat deze grote acteur door zo’n klein raampjes past. Natuurlijk vindt Remi aan het eind zijn echte moeder. De slotscène is ontroerend, de mensen die hij in zijn reis heeft verloren wensen hem geluk in een feestelijke eind dans. En net als na het lezen van het boek zou je zelf ook wel even Remi willen zijn.