Uw feedback is belangrijk

Heeft u iets gezien op de site wat niet klopt of mist u misschien een functie? Laat het ons weten via het onderstaande formulier.

Artikelen

Artikelen

Artikelen over theatermaken, interviews en andere achtergrondstukken kunnen hier gepost worden. Zelf een artikel toevoegen kan ook. Meld je aan en ga naar 'Mijn profiel'. Nieuwe artikelen worden pas live gezet als ze door een regiobeheerder zijn beoordeeld.

Geen Mens Is Een Eiland (17-19 april, Regentenkamer, Den Haag)

Geen Mens Is Een Eiland (17-19 april, Regentenkamer, Den Haag)

www.wokcollectief.nl

Inspiratiebron voor het stuk is het lied (en het beeld van de CD) "Niemand in de stad" van De Dijk. Deze theatervoorstelling gaat over vijf mensen die elkaar twintig jaar geleden op de filmacademie hebben ontmoet en sindsdien een vriendengroep vormen.

 

De groep bestaat uit Snuif, een producer; Zuurtje, een actrice; Zoetje, een regisseur; Traan, een schrijver; en Spuitje, een verpleegkundige en de enige die niet meer actief is in de film- en theaterwereld. Ze ontmoeten elkaar jaarlijks, meestal tijdens een filmgala.
Zij hebben er een gewoonte van gemaakt om uiteindelijk te eindigen bij hun aller vriendin Spuitje.
Het stuk begint na afloop van de laatste première van een nieuwe blockbuster van Snuifs productiebedrijf Premium Productions: Apocalyps.

Na afloop van de première zijn de vrienden wezen doorzakken. Als gewoonlijk eindigt de avond bij Spuitje. Maar deze keer is anders dan anders. We maken een bijzondere nacht en ochtend mee, en zien hoe hun vriendschap is ontstaan en hoe deze in de loop van de tijd is veranderd.

Een stuk over 5 mensen die gewend zijn aan de kleine (en soms grote) rituelen, die zichzelf verliezen, maar vooral ook elkaar bewaken.
Een groep van vijf, waar altijd wel even iemand uit wegvalt.

Over mensen die wild en woest om elkaar heen draaien.
Over de geheimen die ze voor elkaar hebben.
Over hun zoektocht naar echtheid.
Over onvoorwaardelijke liefde.
Over de trouw van vriendschap.

De cast

Zoetje: Marjan Herbschleb
Zuurtje: Jeanet Schurman
Spuitje: Myra Vervaart
Traan: Pelle Matla
Snuif: Patrick Wolthuis

Schrijver: Patrick Wolthuis
Regie & filmbeelden: Johan de Jong
Regie-assistente: Sandra Luijten

Lees meer 14 april 2013 door Patrick Wolthuis (0 reacties)
“In wankel evenwicht”  van Edward Albee PZC 14-02-2013

“In wankel evenwicht”  van Edward Albee PZC 14-02-2013

Lees meer 24 februari 2013 door Ron Thiry (0 reacties)

workshops meesterpercussionist Robertinho Silva


Braziliaanse meesterpercussionist Robertinho Silva geeft van 4 t/m 24 maart
een serie concerten en workshops in Rotterdam, Den Haag, Leiden en Delft.
Op uitnodiging van componist/pianist Edgar van Asselt is de Braziliaanse
meesterpercussionist Robertinho Silva te gast in Nederland voor een serie concerten en
workshops. Silva was jarenlang de vaste drummer van Milton Nascimento en speelde
samen met Herbie Hancock, George Benson en Wayne Shorter.
Celebração! (Portugees voor viering) brengt de Braziliaanse ritmes van Robertinho Silva
samen met de beste jazz en latin musici van Nederland op een podium: Lilian Vieira, Ack
van Rooyen, Bart van Lier, Jan van Duikeren, Marijn van der Linden, Remko de
Landmeter, Matthias Haffner, Marco Kegel, José Lopretti, Rodolfo Neves en Edgar van
Asselt.
Robertinho Silva
Robertinho Silva (1941) is, zonder enige twijfel, een van de belangrijkste Braziliaanse
musici van de afgelopen decennia. Samen met Wagner Tiso en Luiz Alvez vormde hij in
de jaren 60 Som Imagionario. Daarnaast trad hij op als gastmuzikant met o.a. Wayne
Shorter, Sarah Vaughn en Gilberto Gil. Jarenlang was hij de vaste drummer van Milton
Nascimento.
Batucada Reeds, Rhtyhmns & Beats
Batucada Beats is een percussiestuk gebaseerd op vier authentieke Braziliaanse ritmes:
de Maracatu, de Tambor de Minas, Tambor de Creoula en de Maculele. De concertserie
begint met een bijzondere uitvoering van Batucada Beats met een aantal muziekgroepen
uit Den Haag: Swing Time Big Band, blazersensemble Windkracht 10, brassband The
Legendairs en Nueva Tradicion, die Antiliaanse Tipikomuziek maakt.
Rio meets Jazz
Celebração! Rio meets Jazz, zijn intieme latin jazz concerten. Edgar van Asselt liet zich
inspireren door Braziliaanse ritmes en muziekstijlen zoals chôro, bossa nova en samba,
vermengd met invloeden uit jazz- en wereldmuziek. Componist Wagner Tiso stelde voor
Celebração! een aantal composities ter beschikking. Op het podium staan Marco Kegel
(alt- en sopraansaxofoon, fluit), Edgar van Asselt (piano), José Lopretti (bas) en
Robertinho Silva (drums, percussie). Op 22 maart in Qbus is er een Rio meets Jazz XL
concert met als speciale gasten Ack van Rooyen (trompet/fluegelhoorn) en Bart van Lier
(trombone).
Superjam
Robertinho Silva geeft masterclasses op conservatoria overde hele wereld. In Rotterdam
geeft hij een workshop aan studenten van de opleiding latin/latin jazz/braziliaans van de
muziekafdeling van Codarts. ’s Avonds staan de aankomende latin jazzmusici op het
podium met de Celebração! band in Grounds. Speciale gasten op deze avond zijn
trompettist Jan van Duikeren en gitarist Marijn van der Linden.
Celebracao XL
Op 23 en 24 maart wordt de Celebração! band uitgebreid met zangeres Lilian Vieira
(ZUCO 103). Zij schreef ook Portugese teksten bij de stukken die Van Asselt
componeerde. Verdere gasten bij deze concerten zijn; Bart van Lier (trombone), Remko
de Landmeter (fluit) en Matthias Haffner (percussie). Het slotconcert op 24 maart in De
Gouvernestraat in Rotterdam is een mini-festival. Behalve het Celebração! XL concert,
draaien er ook Braziliaanse onafhankelijke films door een samenwerking met Camera
Mundo, het Braziliaanse filmfestival dat in 2014 weer plaatsvindt. De Braziliaanse dj
Paulao en Nederlandse dj Markinho draaien de hele avond door.
Workshops
Tijdens Celebração! krijgen amateurgroepen en individuele amateurdrummers de unieke
kans om van Robertinho Silva les te krijgen. In 50 minuten geeft de wereldberoemde
drummer een stoomcursus in traditionele Braziliaanse ritmes.
Educatie
Robertinho Silva gaf jarenlang les aan de muziekschool Batucadas Braseiliras in een
favela in Rio de Janeiro. Daar leerde hij kinderen en jongeren drummen en zelf
instrumenten maken. Tijdens Celebração! geeft Robertinho les aan leerlingen van
basisscholen en middelbare scholen in Rotterdam en Den Haag.
Concerten en workshops
vr 8 maart 20:00 Batucada Reeds, Rhtyhmns & Beats BinkVijfHoog, Den Haag
za 9 maart 20:30 Celebração! Rio meets Jazz LCC Castagnet, Rotterdam
zo 10 maart 14:00 Ritmos Afro-Brasileiros Bibliotheek Spui, Den Haag
do 14 maart 20:00 Workshop Ritmos Afro-Brasileiros Qbus, Leiden
vr 15 maart 20:00 Celebração! Rio meets Jazz Muzee, Scheveningen
za 16 maart 14:00 Workshop Ritmos Afro-Brasileiros LCC Hoekstee, Rotterdam
za 16 maart 20:00 Celebração! Rio meets Jazz LCC Hoekstee, Rotterdam
zo 17 maart 15:00 Celebração! Rio meets Jazz Rietveldtheater, Delft
do 21 maart 20:00 Celebração! Superjam Grounds , Rotterdam
vr 22 maart 20:00 Celebração! Rio meets Jazz XL Qbus Leiden
za 23 maart 20:15 Celebração! XL A.Philipszaal, Den Haag
zo 24-maart 18:00 Celebração! XL música e cinema Gouvernestraat, Rotterdam
www.celebracao.nl
WorldTown Music
Celebração! is een project van WorldTown Music (WTM). WorldTown Music organiseert
concerten en educatieve muziekprojecten voor een breed publiek. Daarnaast initieert
WTM interculturele en internationale muzikale samenwerkingen. WTM brengt
amateurmusici en professionele musici samen bij masterclasses en insprireert zo meer
mensen om te musiceren. www.worldtownmusic.nl
 

Lees meer 14 februari 2013 door Jolande Kraaijeveld (0 reacties)

Voedselbank Cultuur

Theaters beginnen Voedselbank Cultuur  
Theaters gaan het hele jaar door, onder de naam Voedselbank Cultuur, onverkochte stoelen gratis ter beschikking  stellen.  Mensen die gebruik maken van de Voedselbank zijn meestal ook verstoken van kunst en cultuur. In de theaters door het hele land blijven er altijd wel stoelen onbezet. Vanaf maandag 24 december kunnen cliënten van de Voedselbank op vertoon van hun aansluiting bij de Voedselbank bij een groeiend aantal theaters op de dag van de voorstelling terecht voor de onverkochte plaatsen. Er hebben zich nu al verschillende theaters voor dit initiatief aangemeld,  waaronder de schouwburgen van Amsterdam, Rotterdam en Haarlem. De verwachting is dat dit aantal na de lancering van het initiatief snel zal groeien. Ook steeds meer producenten en bespelers steunen het initiatief.

De koepelorganisatie Voedselbanken Nederland is blij met het initiatief. “In het hele land zijn elke week 60.000 mensen op ons aangewezen. Door het ontbreken van geld ontstaat een cultureel isolement, ook voor kinderen. Voedselbank Cultuur zou wel eens in een belangrijke behoefte kunnen voorzien”, aldus voorzitter Leo Wijnbelt.

Initiatiefnemer theatergezelschap Orkater roept theaters in heel Nederland op zich aan te sluiten. Orkaterdirecteur Marc van Warmerdam: “Let wel, Voedselbank Cultuur is geen organisatie. Het is feitelijk niet meer dan een vignet. Je hoeft alleen maar te laten weten dat eenieder die zich kan identificeren als cliënt van de Voedselbank op de dag van de voorstelling gratis gebruik kan maken van de niet-verkochte stoelen, ongeacht prijs of rang, ongeacht het programma. Het zou natuurlijk nog mooier zijn als ook concertzalen, poppodia, bioscopen en musea zich aansluiten.”  


Vanaf maandag 24 december kunnen cliënten van De Voedselbank terecht bij de onderstaande podia:
Amsterdam         Stadsschouwburg, Het Concertgebouw, Theater Bellevue, De Krakeling,
                                De Kleine Komedie, De Meervaart, Het Ketelhuis, Bimhuis, MuzyQ, Holland Festival, Het Veem Theater
Alkmaar                Theater de Vest
Den Haag             Theater Korzo
Drachten             Schouwburg De Lawei
Gorinchem          Theater Peeriscoop
Gouda                   De Goudse Schouwburg
Haarlem                Stadsschouwburg & Philharmonie, Toneelschuur
Leiden                   Leidse Schouwburg & Stadsgehoorzaal Leiden
Rotterdam           Rotterdamse Schouwburg, Rotterdams Wijktheater

Voedselbank Cultuur wordt door ondersteund door Orkater, Het Zuidelijk Toneel, Theaterbureau Grünfeld, Holland Opera, Utrecht String Quartet, Theatergroep Max, Maas theater en dans, Internationaal Danstheater, De Toneelmakerij, Bos Producties, Teatro Munganga, Fred Delfgaauw, Studio Peer, Cello8tet Amsterdam, Het Filiaal, Asko, Schönberg, Firma Rieks Swarte, De Stilte, Nederlands Kamerkoor, Toneelgroep Maastricht, Het laagland, Kik Productions, Toneelschuur Producties, Via Rudolphi, Toneelgroep Amsterdam

 


--------------------------------------------------------------------------------


contact: Louise de Koning, Tesse van Camerijk 020 6060630
woordvoerders: Marc van Warmerdam, Orkater - Jeanette Smit, Theater Bellevue - Jaap Lampe, Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem - Melle Daamen

contact Voedselbanken Nederland:
Harrie Timmerman
harrietimmerman@voedselbankennederland.nl
telefoon 06 51627035

 

Lees meer 21 december 2012 door Jolande Kraaijeveld (0 reacties)
Nationaal COC Songfestival in Delft! Met Margreet Dolman

Nationaal COC Songfestival in Delft! Met Margreet Dolman

Zaterdag showavond met 17 live acts, gepresenteerd door Margreet Dolman!

Het 18e Nationaal COC Songfestival wordt op zaterdag 17 november 2012 gehouden in Theater De Veste in Delft. Het festival wordt dit jaar georganiseerd door DWH Delft, de winnaars van 2011. 14 zingende acts zullen dit jaar strijden om de winst. De presentatie is handen van Margreet Dolman. Inmiddels is de kaartverkoop voor het festival in volle gang.

Presentatie
Margreet Dolman  -het alter ego van Paul Haenen- heeft wekelijks haar eigen televisieprogramma op OUTTV en viert dit jaar haar 30-jarig theaterjubileum. “We zijn dolblij dat zo’n beroemde vakvrouw onze show wil presenteren. Het belooft een wervelende show te worden van homo’s en lesbiënnes met knappe kunstjes.”, meldt organisator Evert Windels. Margreet Dolman wordt tijdens de show geassisteerd door co-presentator Bas van Beek, die met een live-videoverbinding vanuit de Pink Room verslag uit zal brengen van de artiesten backstage.

De deelnemers
In totaal bijna 60 artiesten uit het hele land, veelal verkozen na een interne voorronde, zullen de eer van de 14 COC-afdelingen of LHBT-organisaties verdedigen. De liedjes die zij ten gehore gaan brengen zijn in bijna alle gevallen zelf geschreven en zelf gecomponeerd. De deelnemers van 2012 zijn DWH Delft, ANBO Roze en de COC’s van Zeeland, Limburg, Nijmegen, Leiden, Eindhoven, Noord-Holland-Noord, Amsterdam, Midden Nederland, West-Brabant-West & Tholen, Noordoost-Brabant, Deventer en Flevoland.

Na de optredens zal een publieksjury en een vakjury bepalen wie de winnaar wordt. De winnende organisatie mag het festival volgend jaar in de eigen stad of streek organiseren.

Jury
De professionele vakjury bestaat deze 18e editie uit drie bekende Nederlanders:
• Trea Dobbs, zangeres en oud-songfestivaldeelnemer, bekend van “Ploem Ploem Jenka” (1965);
• Thom Goderie, mr. Gay Nederland (en nummer vier verkiezing mr. Gay World);
• Tessa International, COC songfestivalcoryfee, bekend van de hit “Waardeloos” (1996) van het trio Tina, Toos en Tessa;
De vak- en publieksjury zullen tijdens de show letten op de volgende disciplines: zang, performance, tekst en muziek en het “roze gehalte”.

De show
Naast de 14 optredens van de strijdende deelnemers zal er ook een optreden te zien zijn van de winnaar van vorig jaar (Ali Gay & de homofiele medemensen). De openingsact wordt verzorgd door Koonian met zijn ‘Lady Gaga Rock Opera’. De organisatie ligt volledig in handen van een tiental vrijwilligers die al maanden hard werken aan de organisatie van het festival.

Met de organisatie door DWH Delft vindt het liedjesfestival voor het eerst na drie jaar weer plaats buiten de provincie Zeeland. Na afloop van het festival is er een afterparty en after-afterparty. Doordat er afspraken met verschillende hotels in de binnenstad zijn gemaakt, verblijven veel homo’s het hele weekend in Delft. “Delft zal weten dat een groot landelijk gay-event de stad aandoet”, aldus Gerson Fitié van de organisatie van deze festivaleditie.

Nationaal COC Songfestival
Het Nationaal COC Songfestival is ooit begonnen als een knipoog naar het grote Eurovisie Songfestival naar aanleiding van de teleurstellende 4 punten van Willeke Alberti in 1994. Hierdoor moest Nederland het festival een jaartje overslaan en bedacht COC Limburg als alternatief het Nationaal COC Songfestival. Inmiddels is het uitgegroeid tot een serieuze liedjeswedstrijd waar jaarlijks een groot aantal COC-afdelingen en andere homo-organisaties aan meedoen. Meer informatie over het COC Songfestival en de kaartverkoop is te vinden op: www.cocsongfestival.nl. 

 

Lees meer 14 november 2012 door Gerson Fitie (0 reacties)
Kus van Maanvis |  serie jeugdtheater | Rietveld Theater | Delft

Kus van Maanvis |  serie jeugdtheater | Rietveld Theater | Delft

Maanvis Producties start dit najaar met een serie jeugdtheatervoorstellingen in het Rietveld Theater in het centrum van Delft. Onder de verzamelnaam ’Kus van Maanvis’ worden poppentheater, muziektheater, clowneske voorstellingen en sprookjes gepresenteerd. De doorgewinterde artiesten staan garant voor topkwaliteit en de entree bedraagt slechts €5,-.

 

Theatergroep Knars bijt in de herfstvakantie op 24 & 25 oktober het spits af met Melodie & Ritme. Dit zijn de hoofdpersonen in een voorstelling over samenzijn en muziek. Het is een muzikaal sprookje vol poppen, schaduwspel, dans en miniaturen.

Martin Forget maakt absurde voorstellingen die interactief zijn en worden gekenmerkt door krachtige visuele humor. Op 31 oktober speelt hij Dat Mag Niet! over een jongen die hele gewone dingen wil, maar nooit iets mag van zijn ouders.
Teatro Munganga vertoont 14 november de liefdevolle familievoorstelling Lola over het omgaan met verlies. Het bekende poppentheater Damiet van Dalsum laat 28 november Circuskind zien, over een jongetje dat anders is dan de anderen en over de zoektocht naar je eigen plekje op aarde.
Komisch duo Rijn & Trijn sluiten dit jaar op 12 december af met Sneeuwwitje, het bekende sprookje waar zij een geheel andere draai aan geven.

Alle voorstellingen vinden plaats in het Rietveld Theater Delft en beginnen om 15:00 uur en zijn geschikt voor iedereen boven de 4 jaar. De kosten bedragen € 5,- (voor groepen > 20 personen € 4,-).
‘s Ochtends bieden we de voorstelling aan scholen aan. Docenten en geïnteresseerden kunnen met ons contact opnemen.
reserveringen@maanvisproducties.nl | www.maanvisproducties.nl | 015-2144081
Rietveld Theater | Rietveld 49 | 2611 LH  Delft

Lees meer 10 oktober 2012 door Dunja Gasper (0 reacties)
Creatief talent timmert aan de weg

Creatief talent timmert aan de weg

Creatief talent timmert aan de weg

Na Augustus: Oklahoma en De Koning van Paramaribo tijd voor eigen productie

AMSTERDAM - De Roode Bioscoop staat op 9, 10 en 11 oktober in het teken van Jazz, Soul, Funk, Pop en Caribische klanken. Deze muzikale stijlen komen samen in het theatrale concert ‘Noah- Invented Identity’.  De zoektocht van Noah naar ware identiteit. Een avond vol muziek en verhalen, ondersteund door video art en filmfragmenten.

Noah Blindenburg studeerde in 2009 af aan de Frank Sanders Akademie in Amsterdam. Sindsdien timmert ze hard aan de weg. Na haar opleiding was ze onder andere te zien in de musicals  AMANDLA! MANDELA en De Koningin van Paramaribo en in het indringende familiedrama  Augustus: Oklahoma. Daarnaast is ze met regelmaat te horen in de Live Music Club Bourbon Street in Amsterdam.

Inspiratie
“Het werd tijd voor een eigen productie,” lacht Noah die zowel covers als zelfgeschreven nummers ten gehore zal brengen. “Ik werd geïnspireerd door ongevraagde hoeveelheid ‘vrije tijd’, mijn  leeftijd en mensen om mij heen. Mijn culturele achtergrond, het nachtleven, hoogtepunten en teleurstellingen in de liefde, het verlies van dierbaren en ontmoetingen met  onbekenden aan de bar. Door mijn eigen spiegelbeeld en zelfs door het pasje in mijn portemonnee.”

Ambitie
"Het waarmaken van een creatieve ambitie zoals het theatraal concert Invented Identity is een uitdaging. Naast het creatieve proces en het samenbrengen van de juiste mensen spelen ook hele praktische zaken een rol," stelt Noah. Voor deze productie bracht zij mensen met uiteenlopende talenten bijeen: van muzikanten die hun sporen binnen de muziekwereld reeds verdienden, tot aan jonge designers die aan het begin staan van hun carrière.
Haar ambitie reikt verder dan de voorstellingen in De Roode Bioscoop.  Zo ambieert Noah met Invented Identity door Nederland te touren, wil een plek bemachtigen op gevestigde festivals en een eigen album uitbrengen.

Kaarten
De Roode Bioscoop aan het Haarlemmerplein is een van de oudste theaters van Amsterdam. Het is klein en intiem en daarmee de perfecte locatie voor deze productie. Kijk voor kaarten en meer informatie op www.invented-id.com.

Lees meer 27 september 2012 door Saidou Blindenburg (0 reacties)
Begraafplaats als achtergrond decor voor locatievoorstelling ‘Komen en gaan’

Begraafplaats als achtergrond decor voor locatievoorstelling ‘Komen en gaan’

Van 5 t/m 21 september is ‘Komen en gaan’, een locatievoorstelling over afscheid, liefde en het leven’ te zien rondom de Algemene begraafplaats Crooswijk.

In de voorstelling worden verhalen over afscheid afgewisseld met het vervolg van een liefdesrelatie. Kunnen ze het geluk samen vinden of moeten ook zij afscheid nemen van elkaar? Studenten van verschillende Rotterdamse muziekopleidingen (Codarts en de Zadkine Popacademie) verzorgen live akoestische muziek. De voorstelling laat zien dat wanneer je afscheid een plek geeft, je verder kunt. Zo schept het weer ruimte voor een nieuw begin…


Afscheid van een geliefde wijkAls bezoeker maakt u een wandeling rondom de Algemene begraafplaats Crooswijk. Hier komt u op diverse plekken de personages en muzikanten tegen. In Nieuw-Crooswijk, de buurt rond de begraafplaats, is het nemen van afscheid door de grootschalige vernieuwing voelbaar. Zandvlaktes waar oude straten eens waren, nieuwe huizen naast oudbouw. Dit gegeven maakt het een logische stap om de voorstelling juist hier te laten zien.

Bijzondere beleving
‘Komen en gaan’ is een bijzondere beleving op een unieke plek in Rotterdam waar theater en muziek samenkomen. De voorstelling is te zien van 5 t/m 21 september, op woensdag t/m zaterdag van 19.30 uur tot 21:30 uur. Entree: € 7,50. Met korting: € 5,00 (CKV/CJP/Rotterdampas/ en bewoners Kralingen/Crooswijk).
Voor meer informatie en het reserveren van kaarten, bezoek de website: www.komenengaan.com. Of volg ons op: www.facebook.com/komenengaan.

Lees meer 30 augustus 2012 door Lydia Straver (0 reacties)
Theateraanbod seizoen 2012-2013

Theateraanbod seizoen 2012-2013

Voor het theaterseizoen 2012-2013 worden de volgende producties door Arno Huibers Theaterproducties aangeboden:

* Kus me - de clown en zijn Muze (clownerie / poppenspel / multimedia)
* De glimlach & de bom (clownerie / muziek / maskerspel)
* Icar Vliegt (toneel/vertelling- mythologie)
* Lekker pestuh, Vet koel (thematisch toneel pesten)
* Het maskermannetje (maskerspel / muziek / mime)
* Droomkracht 10 (clownerie / acteren / muziek)
* Dromen van een clown (avondvullende versie van Droomkracht 10)
* Diverse openluchtvoorstellingen: de reizende clownswagen / de zeepbelbol  e.v. zie www.arnohuibers.nl 

Lees meer 15 mei 2012 door Arno Huibers (0 reacties)

God en zijn pik

Waarom subsidie? Wanneer je een samenleving wilt begrijpen, kijk je naar haar kunst. Wil je iets begrijpen van de oude Grieken, dan kijk je naar de architectuur die zij voorbrachten, de toneelstukken en de literatuur. Het beeld dat wij hebben van de Griekse samenleving, let wel, ik heb het niet over de huidige, komt van de kunst die zij voortbracht. De Amerikaanse samenleving brengt opmerkelijk veel kunst voort die ʻconspiracyʼ als thema heeft. Kennelijk is er in hun land sprake van conspiracy. Wij zouden daar namelijk nooit opkomen. In Nederland zijn de laatste jaren films gemaakt als Süskind en Zwartboek, die ons wijzen op een fascistisch gevaar, terwijl een film als Nova Zembla Nationalisten juist bediént. De eerste twee ongetwijfeld met subsidie, de laatste zonder. Tegelijk worden de Brabanders, die nu samen met de Limburgers aan de macht blijken, belachelijk gemaakt én verheerlijkt, in de kennelijk inmiddels geprezen New Kids Turbo. De Heineken Ontvoering toont ons wat er gebeurt als je een Global CEO aan probeert te vallen, dit dan weer wel mét subsidie, terwijl er drie vrolijke Marokkanen in een auto stappen op weg naar huis en weg uit Nederland in Rabbat. En dit zonder subsidie. Dames en Heren, de staat van Nederland! Als je een samenleving wilt duiden, dan kan het ook helpen naar haar architectuur te kijken. Architectuur is iets waar de Nederlanders overigens befaamd om zijn in het buitenland. Net als om haar schilders, en om haar ballet. En in sommige kringen om haar jeugdtheater. Wanneer je kijkt naar de grootste pik in het dorp, dan keek je naar de pik van God. Midden op het kerkplein. Daar. Die toren. Die is van God. Zo groot is ʻie. Tegenwoordig, en ik woon in Londen, wordt de grootste pik onder de noemer van the Shard gebouwd aan de oever van de Southbank. Niet langer Parijs en die Duitser Eiffel, maar London krijgt de grootste pik van Europa. Middenin het financiële hart. Bankiers hebben tegenwoordig een grotere pik dan God. Als je om je heen kijkt, en bijvoorbeeld Rotterdam Centraal uitloopt, dan staat daar die pik van Nationale Nederlanden. Twee pikken zelfs. In New York stonden ooit ook twee pikken. Eén pik zou van de familie Bin Laden geweest zijn, uit Saudi-Arabië, en die andere pik was van de familie Bush. Volgens mij hebben ze daar inmiddels een nieuwe pik bestelt. Een nog grotere. In de theaterwetenschap noemen ze wat ik nu doe ʻsemioticsʼ. Het vermogen om betekenis te zien in gebeurtenissen. Om symboliek te duiden. Theatermakers in het bijzonder hebben hier een grote gave voor. Alles op het toneel heeft immers betekenis. Een theatermaker moet de kracht van literatuur begrijpen, het vermogen hebben om beelden te scheppen, op de hoogte zijn van de ontwikkeling van de filosofie, en weten van de staat van de samenleving. Dit vertolkt zich in een voorstelling die zich laat duiden, mits je weet hebt van hóe te duiden. Het is als met wijn. Een dergelijke voorstelling wordt niet gemaakt om aan een winstverdeling te voldoen, een dergelijke voorstelling poogt een pik van God te zijn. Helaas, echter, hebben momenteel een stel andere pikken het voor het zeggen. Subsidie wordt verantwoord door de lezer van haar symboliek. En omdat dat soms ingewikkeld is, of duur, draagt de Staat hier zorg voor. Het ontkennen van een dergelijke zorg, is dan ook weer symboliek, maar van een ander soort. Kunst is een uiting van God of andersom. Wat dat betreft zijn de Staat en de Kerk twee medailles van dezelfde samenleving. Ons vertrouwen kunnen we volledig schenken aan de een danwel de ander, en op de een of andere manier, kost vertrouwen altijd een beetje geld. Vraag het maar aan een bankier. Het is 2012. Het einde der tijden is nabij. We zijn inmiddels in een andere Staat belandt. We moeten terug. Terug naar onze Nationaliteit. Terug naar waar wij vandaan komen. Terug naar onze cultuur. Terug naar onze beschaving. Terug naar de Romeinen. Terug naar het moeras. Terug naar de barbaren. We zijn weer Batavier. En wij, wij moerasvolk, wij zullen tot Katholiek worden gemaakt. Wij krijgen symboliek toch opgedrongen. En wij, wij gaan weer protesteren. Wij worden Protestant. Want van symboliek, daar moeten wij niets van hebben. Niet theatraal, doe maar gewoon. Wij zijn Hollanders. Wij zijn Friezen. Wij komen uit de Achterhoek. Geef ons maar gewoon het Woord. Daaraan hebben wij genoeg.

Kalki Aporos (29) is afgestudeerd Master in Text and Performance aan de Royal Academy of Dramatic Art in Londen. Zie www.idreman.com

Lees meer 05 april 2012 door Kalki Aporos (0 reacties)
Bezig met laden...